Konec srandy, jdeme učit

Následující týden jsme konečně začaly učit. Historicky první den našich hodin bylo pondělí 9. 7., hodina začínala až v 6 večer, a tak jsme se celý den mohly obávat toho, jaké to bude a jak to zvládneme. Hodina resp. dvou-a-půl hodina probíhala v muzeu kávy v komunitě El Grande kousek od Coatepecu a na nás vyklepané exoty z jakési České republiky (těžko říct, jestli Mexičani velice pohotově předstírají znalost Evropy, nebo opravdu naši zemičku znají) se přišlo podívat celkem 12 studentů. Zřejmě jsme podaly docela slušný výkon, protože zatím (zítra bude 4. hodina) nikdo z nich nedezertoval, dokonce ještě jedna studentka přibyla. Tedy abychom to uvedly na pravou míru, nutno říct, že kurz mají doporučený od zaměstnavatele. Jak moc mají účast povinnou nevíme, ale každopádně zatím na hodinách působí nadšeně, jsou aktivní a veselí, prostě to, zdá se, berou jako příležitost se něco naučit. Na první hodinu nás odvezla autem Imelda, ale jelikož musela odjet dřív, cestou zpátky jsme se konečně svezly v místním autobuse, který už od pohledu a poslechu působí jako vytažený z vrakoviště. Čtvrthodinová cesta stojí 7 pesos na osobu a nutno přiznat, že takovou atrakci na Matějské nenajdete ani za 200 Kč. Bus vypadal asi jako školní autobus ze seriálu Simpsonovi a řekla bych, že přibližně v té době kdy se Simpsonovi začali vysílat, měl být odstaven z provozu. Tlumiče neměl buď nikdy, nebo mu někdy někde cestou vypadly (což nevím, zda je možné), prostě drncal zcela nepředstavitelným způsobem – kostitřas by tomuhle busu říkal pane. Navíc v půlce cesty zhasla světla a ještě jsme vykonali jednu zastávku na benzínce Pemex (Petróleos Mexicanos, jiné v Mexiku nenajdete) na dočerpání pohonných hmot. Nakonec když člověk chtěl vystoupit, musel zatáhnout za šňůrku napnutou po délce autobusu, která byla asi přivázaná k nějaké části řidičova těla. Naše euforie z první úspěšné hodiny a hyper-zábavné cesty zpátky domů způsobila, že jsme se na druhý den na další hodinu (až na brzké vstávání) dokonce těšily…

Ráno lilo jako z konve, vstávat se nám ani trochu nechtělo, ale slíbily jsme, že budeme učit, a tak jsme se přemohly a vstaly. Pro Mexičany je ale vytrvalý déšť důvod pro setrvání v posteli, a tak jsme se na naší první hodině na faře kostela San Jeronimo sešly jen se čtyřmi studenty a Imeldou. Ta nás uklidňovala, že jestli nám bude příště počasí přát, určitě na další hodinu (čtvrtek) přijde více lidí.  Ve čtvrtek bylo polojasno až oblačno, rychlost větru vyhovující, bio zátěž příznivá, takže se nás opravdu sešlo víc a my jsme mohly i této skupině předvést naše pedagogické schopnosti a naší skvělou angličtinu – hlavně Matě chválili přízvuk (a úroveň její angličtiny označovali za úroveň rodilého mluvčího), ale ona má strach, že jí stejně brzo prokouknou.

Takže na konci týdne jsme měly dvě fungující skupiny dospělých a na obzoru se rýsující skupinu dětí, a tak jsme v klidu odjely na víkend do Veracruzu..ale o tom až příště.

Autor: Daniela Hrušková | středa 18.7.2012 7:16 | karma článku: 8,11 | přečteno: 727x

Papantla, Voladoři a El Tajín

Cestu do Papantly jsme původně plánovaly na předminulý víkend, ale plány nám narušil Ernesto (hurikán, který se přehnal přes Yucatán a na sever cestoval dál přes Veracruz.) Tak jsme cestu o týden odložily, ale pak se stejně během 4-hodinové cesty autobusem děsily, že si Ernesto oblíbil Mexiko stejně jako my a nehodlá ho opustit. Celý pátek totiž lilo jako z konve...Papantlu jsme tedy první odpoledne prozkoumávaly v děsti. Za ty dva měsíce jsme už zmexičtěly a odvykly používání děstníků (svou roli hrálo i to, že jsme žádný neměly a v pláštěnkách jsme strašit nechtěly.)

27.8.2012 v 6:39 | Karma: 7,43 | Přečteno: 461x | Diskuse| Ostatní

Xalapa nebo taky Jalapa

Xalapa je hlavní město státu Veracruz, název města je čte "chalapa" a podle toho jsou pojmenované i slavné papričky jalapeños. Ve státě Veracruz už přes měsíc bydlíme a co chvíli kolem po silnici jezdí auta se zakuklenými vojáky na korbě, kteří v rukou drží samopaly. Včera jsme dokonce potkali menší kolonu takových aut a jedno mělo na střeše normálně kulomet! Naše původní doměnka, že jedeme do státu, který je od hranice s USA celkem daleko, takže je relativně klidný, byla mylná. Veracruz je naopak jeden z nejnebezpečnějších států Mexika, jeho největší město je totiž nejvýznamnějším přístavem země, kudy se dají pašovat všelijaké srandy...

13.8.2012 v 6:42 | Karma: 8,71 | Přečteno: 572x | Diskuse| Ostatní

Muzeum kávy a přestřelka

V pondělí a ve středu večer učíme pár kilometrů od Coatepecu v muzeu kávy v komunitě El Grande. A aby předávání informací nebylo jednostranné, jednoho dne jsme si od jedné z našich studentek vyžádaly výklad s prohlídkou muzea. A tak se potvrdilo naše podezření, že kafe neroste na policích v supermarketu..

6.8.2012 v 7:15 | Karma: 9,48 | Přečteno: 621x | Diskuse| Ostatní

Fiesta v Xicu

Ať přijedete do Mexika v jakoukoli dobu, určitě se vám podaří zažít nějakou fiestu. My jsme měly to štěstí, že během celého července ve vesničce Xico probíhají oslavy svaté Máří Magdaleny, jejíž kostel stojí v centru vsi (ves je velká asi jako menší české město, má 30 000 obyvatel). Na fiestu se sjíždějí lidé nejen z okolí, ale i z 5 hodin cesty vzdáleného hlavního města.

29.7.2012 v 4:33 | Karma: 7,72 | Přečteno: 711x | Diskuse| Ostatní

Zimpizahua a děti

Další týden jsme začaly učit kromě dvou kurzů dospělých i děti. Dětský kurz byl domluven na každý den od pondělí do čtvrtka na hodinu a půl na haciendě Zimpizahua. Zimpizahua je vesnička asi 3 kmza Coatepecem. Na haciendách dříve žili patroni (u nás bychom je asi nazvali velkostatkáři), kteří na svých pozemcích zaměstnávali v podstatě celou vesnici. Dnes v haciendě Zimpizahua žije rodina majitele a provozují tam restauraci a hotel (kdo by náhodou hledal ubytování v okolí Coatepecu http://www.haciendazimpizahua.com/)

23.7.2012 v 20:11 | Karma: 7,43 | Přečteno: 568x | Diskuse| Ostatní

Vedro ve Veracruzu

Za první odučený týden jsme se odměnily výletem do nejvýznamějšího mexického přístavu Veracruzu, který založil Hernán Cortés v roce 1519 (vůbec první město založené Evropany v kontinentální Americe.) Cestou jsme se ještě zastavily ve vesničce La Antigua, kde stojí Cortézův dům, respektive jeho zřícenina, kterou drží pohromadě už jen kořeny stromů ceiba.

22.7.2012 v 7:11 | Karma: 9,97 | Přečteno: 792x | Diskuse| Ostatní

Vodopády Texolo a de la Monja

V neděli (8.7.) jsme vyjeli s Imeldou autem do Xica prozkoumat jí navrhovanou eko-stezku k vodopádům Cascada de Texolo a Cascada dela Monja(čti moncha, ne moucha ale jeptiška). Navrhuje celkem 6 různých eko-stezek, které by Mujeres Productivas nabízely turistům.

12.7.2012 v 4:18 | Karma: 9,47 | Přečteno: 609x | Diskuse| Ostatní

Jak Mexičani bojovali s karmou

Bylo nebylo...když jsme ještě bydlívaly za devatero horami a devatero řekami přesněji řečeno na okraji Coatepecu v chatičce La Cabaña del Tío Yeyo, vodu na mytí nám (ne)ohřívala karma..

11.7.2012 v 8:02 | Karma: 8,11 | Přečteno: 724x | Diskuse| Ostatní

Čekání na studenty

Jelikož náš návrat z Cosautlánu do Coatepecu změnil celou situaci, bylo potřeba zajistit v současném působišti stálé bydlení a hlavně kurzy angličtiny. Hned po návratu z Cosautlánu jsme zasedli s Imeldou a Hectorem, stejně jako každý den potom, a brainstormovali co teď..

10.7.2012 v 6:52 | Karma: 8,08 | Přečteno: 689x | Diskuse| Ostatní

Přesuny Mexico City - Xalapa - Coatepec - Cosautlan - Coatepec

Nový týden jsme začaly přesunem z Mexico City do hlavního města státu Veracruz Xalapy (čte se to chalapa a občas píše taky Jalapa a jsou podle toho pojmenované pálivé papričky jalapeños.) A jelikož Estela pojala péči o nás velice zodpovědně, rozhodla se poslat nás tím nejlepším autobusem (samozřejmě taky nejdražším) a přestože nás znala jen tři dny, půjčila nám na lístky peníze, protože terminál z neznámého důvodu odmítal přijmout naše karty..

9.7.2012 v 7:00 | Karma: 7,58 | Přečteno: 566x | Diskuse| Ostatní

Víkend v Tepoztlánu

Tepoztlán nás hned první noc uvítal šílenou bouřkou, kterou dokonce i někteří domorodci nazvali největší bouřkou vůbec. Déšť pokračoval i během celého dopoledne, kdy měla na zahradě začít oslava, všichni ale stále stejně usilovně pokračovali v jejích přípravách. Stále jsme čekali na povel, že se oslava přesouvá dovnitř nebo dokonce ruší..

9.7.2012 v 4:42 | Karma: 7,88 | Přečteno: 603x | Diskuse| Ostatní

Přílet do Mexico City

Ve čtvrtek 28. 6. jsem po poledni nasedla do letadla směr Madrid, kde jsem si poseděla čekajíce na spoj do Mexico City příjemných sedm hodin. Po půlnoci jsem konečně dosedla na sedadlo, zatáhla roletu okýnka s tím, že nechci, aby mě za pár hodin vzbudilo vycházející slunce a konečně usnula. Vzbudila jsem se asi po 9 hodinách (let trval celkem 12 hodin) a divila se, jaktože je venku pořád tma jak v pytli. Jaksi mi nedošlo, že letím "proti směru hodinových ručiček", tedy že v Mexiku je o 7 hodin méně. Když jsem se konečně vypotácela z letadla, prodrala imigrací a prošla výdejem zavazadel (na pásu dokonce jezdily i dvě přepravky se štěkajícími psíky), seznámila jsem se s na mě čekající Estelou (spolupracovnicí United Vision.) S ní jsem strávila celý den vyčkávajíce příjezdu Mati (té paní, co mě přivedla na svět, aby se mnou o pár let později mohla začít cestovat). Celý den jsem se odhodlaně snažila neusnout, ne že by Estela byla nezáživnou společnicí, ale přece jen jsem byla vzhůru cca od 3 hodin ráno našeho času a 24 předchozích hodin strávených na letištích a v letadlech mě udolalo. Asi hodinu před předpokládaným příletem Matina letadla, jsme vyrazily autem na letiště Benito Juarez International, Mexico City bylo ale samozřejmě ucpané, jak je jeho zvykem asi od 6 ráno do 10 večer. Takže jsme na letiště dojeli asi o hodinu později. Já jsem měla úplně vybitý telefon, takže jsem nemohla zavolat, poslat zprávu ani píp a Maťa zase neumí ani píp španělsky. A tak jsem zmateně pobíhala sem tam podél výstupu pasažérů a pokoušela se se svými 158 cm v davu zahlédnout podobně vysokou Maťu. Mexičani navíc mají nejspíš ve zvyku své přilétající známé a rodinné příslušníky vítat na letišti v co nejhojnějším počtu, takže dav byl opravdu mnohohlavý a hlučný. Nakonec jsme se ale ve zdraví našly a mohly se rovnou z letiště vydat autem s Estelou, jejím synem a jeho slečnou do městečka Tepoztlan (stát Morelos) na oslavu 4. narozenin Estelina vnuka. Mimochodem Mexico City při pohledu z letadla kolem 5. ráno vypadá jako z úplně jiné planety. Ve městě žije asi 25 miliónů lidí, což nám trochu přiblíží jeho rozlohu. Nevím, jak to popsat, ale připomínalo vlnící se koberec světýlek. Žlutých, oranžových i bílých, různě silných a velkých světel rozlézajících se a tekoucích po kopcích mega-města. Možná to zní spíš technicky, ale pro mě to byla zcela snová krajina.

8.7.2012 v 22:38 | Karma: 5,35 | Přečteno: 835x | Diskuse| Ostatní
Studentka FSV UK. Absolvent ročního programu AFS v Argentině. Dobrovolník neziskových organizací AFS a United Vision. Momentálně s United Vision na dva měsíce v Mexiku ve státě Veracruz v městě Coatepec.